Wat te doen als je je rot en alleen voelt?

Je wordt overspoeld met tips hoe je rust vindt na je scheiding. De meeste tips helpen je. Er zijn echter momenten waarop je er niets mee kunt. Je voelt je alleen en hartstikke rot. Het missen van je partner, je gezin, je kind(eren), het leven zoals je het kende. Het kwijt zijn van jezelf. Het snijdt dwars door je ziel.

Wat doe je dan?

Trek je een fles wijn open? Ga je op zoek naar nieuwe schoenen? Een nieuwe tas? Stop je je hoofd onder je kussen om de wereld niet meer te zien? Zoek je een nieuwe partner? Wat doe jij?
Wat mij helpt, leerde ik van een haptonoom. Ik gebruik het als ik me vervelend, verdrietig, eenzaam voel. Deze oefening is voor mij nog altijd de ommekeer in mijn verwerking. Hij geeft me de ruimte iets met de andere tips te doen. Ik deel het graag met jou.

Laat het er zijn

Emo-eten, shoppen etc., het geeft maar even verlichting. Je schouders eronder zetten en doorgaan is ook geen goede optie, dat put je uit. Daar weet ik alles van. Niet voelen, wegstoppen, het maakt het alleen maar groter.
Denk maar eens aan een bal die je onder water houdt. Hoe harder je duwt, hoe hoger hij boven het water uitschiet als je hem loslaat. Dat gebeurt ook met gevoelens. Ze willen gevoeld worden. Doe je dat niet, dan gaan ze even weg.

Ze gaan steeds meer je aandacht opeisen

Daarna komen ze op een andere manier aandacht vragen. Met buikpijn of hoofdpijn. Pijn in je nek. Negeer je ze dan nog, dan komen ze met groter geschut. Met griep bijvoorbeeld of (chronische) lichaamsklachten. Het gaat van kwaad tot erger. Hoe voorkom je dit? Het antwoord is heel simpel.
Alles wat je gevoelens willen, is gevoeld worden. Stel, je voelt je niet prettig. Een huilbui is dichtbij. Zomaar, uit het niets. Weet dan dat dit is waar je lijf  op dat moment behoefte aan heeft. Zo simpel is het. Als je redeneert waarom, schiet je naar je hoofd en geef je geen gehoor aan je lijf.

Waar heeft mijn lijf behoefte aan?

Je rationaliseert het weg. Dat is handig tijdens een vergadering of in de rij bij de kassa van de supermarkt, maar het is niet handig voor je lijf. Wat wel handig is, is er aandacht aan te besteden. Wat gebeurt er in mij? Wat heeft mijn lichaam nodig?
Ga rustig zitten, doe je ogen dicht en scan jezelf van onder naar boven. Waar voel je wat? Een gevoel in je buik? Een druk op je borst? Pijn in je schouder? Voel je meerdere dingen, voel dan welke de meeste aandacht vraagt.

Huil of schreeuw, doe wat er opkomt

Leg je hand erop, adem ernaartoe. Doe waar je lichaam om vraagt. Is dat huilen? Huil. Is dat schreeuwen? Schreeuw. Uit het terwijl je met je aandacht bij dat punt blijft. Let erop dat je blijft ademen. Je zult merken dat het gevoel langzaam minder wordt.
Komt het weer op, houd het niet tegen. Blijf ernaar toe ademen. Blijf erbij, laat het komen. Komt het op een andere plek op, focus je daarop. Stop wanneer het voldoende is voor nu. Soms heb je meerdere sessies nodig om iets wat er al zo lang zit te helen. Dat is goed. Vel er geen oordeel over.

Het heeft de tijd nodig die het nodig heeft

Merk hoe opgelucht je je voelt. Je bent weer een stapje verder in je helingsproces. Ik blijf het altijd verbazingwekkend vinden. De pijn en het verdriet die me soms letterlijk onderuithalen, gaan weg of worden in ieder geval minder. Er komt steeds meer ruimte in mijn lijf, rust. Ik stop het niet meer weg, ik voel.
Ben je op een plek waar je je emoties niet kunt of wilt doorvoelen? Adem dan een paar keer diep in en uit. Maak de uitademing een aantal tellen langer dan de inademing. Dit geeft ook rust in je lijf. In ieder geval voor dat moment. Zorg dat je de emoties op een later moment alsnog de ruimte geeft.

Kun of durf je dit niet?

Heb je moeite met voelen omdat je het nooit geleerd hebt? Vind je het eng? Ben je bang dat je erin verdrinkt, verdwijnt? Doe het samen met mij tijdens een coachingstraject. Je bent van harte welkom.
2 antwoorden
  1. Elisabeth
    Elisabeth zegt:

    Dank je wel, in mijn geval is het gelukkig niet mijn partner waar ik al 46 jaar mee getrouwd ben. Het is mijn moeder van 92 jaar die ik nu pas door heb. Ik heb al 35 jaar CVS en tinnitus en heb nu pas begrepen waardoor dit komt. Ik werk nu aan mezelf!!

    Beantwoorden
    • Willy Sietsma
      Willy Sietsma zegt:

      Dank je wel voor je bericht. Het is toch anders of het je partner of je moeder is. Het is al afstand te nemen van een partner of om de juiste wijze contact te hebben, laat staan met een moeder. Het is een hele andere band. Het kan wel, en een van de ‘voorwaarden’ daarvoor is inderdaad om te werken aan jezelf. Goed dat je dat doet! Heb je daar hulp bij?
      Warme groet, Willy

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *