8 tips voor rust in je hoofd, bij narcisme en meer

Wanneer je bang bent of stress ervaart, zorgt je primitieve brein ervoor dat de stresshormonen adrenaline en cortisol worden aangemaakt. Hierdoor gaat je lichaam zich klaar maken om te vechten of te vluchten. Je hartslag gaat omhoog en je bloeddruk ook. Je spijsvertering vertraagt, je seksuele behoefte daalt. Je spieren spannen zich. Je lichaam gaat in de overlevingsstand om zich te beschermen tegen het gevaar.

Gezonde stress

Dat is goed als er echt gevaar dreigt. Bijvoorbeeld als je te maken krijgt met agressie. Je lijf reageert, jij reageert. Als het dan weer veilig is, keert de rust terug en krijg je de ruimte om te herstellen. Je primitieve brein gaat weer ‘uit’. Er is sprake van gezonde stress.

De problemen ontstaan als er geen rust komt en je niet meer kunt herstellen. Als je lijf in de vlucht- en vechtmodus blijft.

Nooit rust

Heb je in een destructieve relatie met een narcist (gehad), dan heb je altijd te maken met stress. Er is nooit rust. Of de narcist veroorzaakt stress door zijn kritiek, haar dreigen, de emotionele chantage etc. Of je vraagt je af wat hij of zij van plan is, want ‘ze is heel aardig de laatste tijd’ of ’hij houdt zich wel erg stil’. Je loopt altijd op eieren.

Je primitieve brein kent namelijk geen verschil tussen echt gevaar en ingebeeld gevaar. Wat je denkt en ziet, al is het op de televisie, heeft hetzelfde effect als reëel gevaar.

Constante staat van paraatheid

De continu verhoogde staat van paraatheid zorgt dat je je moe voelt, slecht slaapt, gespannen bent, concentratieproblemen hebt. Je krijgt hoofdpijn, buikpijn, pijn in je nek en/of schouders etc. Je kunt er ziek van worden en/of chronische lichaamskrachten ontwikkelen. Bij slachtoffers van narcisme kan ook zich ook ontwikkelen tot het narcistisch slachtoffer syndroom.

Als het tegenzit, stopt de narcist in je leven nooit en blijf je onder hoogspanning leven. Dat red je niet, daar moet je wat aan doen. Je kunt hem of haar niet veranderen, maar je hebt gelukkig wel zelf invloed op je primitieve brein. Je kunt dingen doen om het tot rust te brengen en daarmee ook je lijf . Niet alleen in of na een destructieve relatie, ook bij een burn-out en andere oorzaken van (langdurige) stress.

Acht tips voor rust in je hoofd

1.  Zorg voor veiligheid 

Veiligheid creëer je door de bron van het gevaar weg te nemen. Heb je te maken met een narcist, dan is het het beste het contact helemaal te verbreken. Stap uit de relatie en zorg dat je helemaal loskomt.

Kan dat niet, bijvoorbeeld doordat je samen kinderen, een huis, een bedrijf etc. hebt of omdat het bijvoorbeeld een ouder is, zorg dan dat je het contact minimaliseert en zelf de spelregels bepaalt.

2. Beweeg voldoende

Beweging helpt je hersenen tot rust te komen. Wandelen, fietsen, zwemmen, dansen etc. Het liefst een half uur per dag. Pas op met sporten waarin je heel fanatiek aan de slag gaat. Daar maak je juist cortisol mee aan.

Geeft het idee aan een half uur bewegen per dag je al stress bij voorbaat: bouw het op. Begin met 5 minuten. Ervaar wat het met je doet, voor je het weet wil je meer.

3. Neem iedere dag rust

Rust is zo belangrijk, ook weer het liefst minimaal een half uur per dag. Mediteren, yoga, niets doen, ademhalingsoefeningen, mindfulness. Ook hier geldt: begin klein, zodat je het volhoudt en bouw het steeds verder uit.

4. Ga de natuur in

Lekker buiten zijn in de natuur, geeft rust. Zeker als je daar ook nog eens bij beweegt. Het bos, het strand etc. Kies dat waar jij blij van wordt. Dat geldt ook bij punten twee en drie.

Tip: ga lekker wandelen in de natuur met aandacht voor je omgeving. Zonder mobiel, zonder te bellen. Hiermee sla je gelijk drie vliegen in één klap. Als je daarbij lekker stevig doorloopt en je armen heen en weer zwaait, dan breng je ook nog eens je beide hersenhelften in evenwicht.

5. Slaap voldoende

Acht uur slapen geeft je brein ook rust. Heb je moeite met slapen, probeer dan het volgende: doe vanaf 21.30 uur alle apparatuur uit, ook de TV. Dim de lichten. Hierdoor gaat je lichaam serotonine aanmaken en bereidt het zich voor op de slaap. Doe ontspanningsoefeningen. Punten 1 t/m 4 werken dragen hier ook aan bij.

6.Ga lekker knuffelen 

Door knuffelen, aaien en strelen van je lijf zorg je ervoor dat je het hormoon oxytocine aanmaakt, ook wel het gelukshormoon genoemd. Dit kun je doen door jezelf te strelen, te knuffelen. Of je kind, je partner als je deze hebt. Een huisdier aaien helpt ook. In al deze gevallen geef je elkaar een dosis oxytocine. Let op: houdt het wel minimaal 30 seconden vol. Of laat je lekker masseren.

7. Wees vriendelijk voor jezelf

Ook de gedachten die je over jezelf denkt, zorgen voor stress. Geef jezelf niet op je kop als iets niet lukt of als je een fout maakt, spreek liever tegen jezelf zoals je dat tegen een vriendin zou doen. ‘Ach dat is niet zo erg, dat kan iedereen overkomen.

8. Wees dankbaar 

Dankbaarheid wordt ook wel de instant geluksbrenger genoemd. Dankbaar zijn, geeft je een goed gevoel. Schrijf iedere dag drie dingen op aan het einde van de dag waar je dankbaar voor bent, waar je blij van wordt.

Je gaat met een goed gevoel gaat slapen en wordt er ook weer mee wakker. Aan het begin denk je wellicht dat je niets hebt om dankbaar voor te zijn, maar er is altijd iets. Een dag is nooit 24 uur alleen maar slecht. Denk bijvoorbeeld aan die lekkere kop koffie, de zon die schijnt, een fijn gesprek met een vriendin etc. Hoe meer je dit doet, hoe meer je zult ervaren dat je steeds meer hebt om dankbaar voor te zijn.

Toch lastig?

Als je deze stappen volgt, merk je iedere dag meer verbetering.  Merk je dat dit niet goed lukt, dan heb je misschien meer nodig om dit te bereiken. Wil je hier hulp bij en/of hulp bij het herstellen van een destructieve relatie, dan nodig ik je van harte uit een focussessie met me in te plannen. Hierin kijken we waar jij tegen aan loopt, wat jij nodig hebt en wat ik daarin voor jou kan doen. Vraag hem hier aan.

 

4 antwoorden
  1. EK
    EK zegt:

    Dit is mn hoofdissue: ik heb zwaar behoefte aan rust aan mn hoofd. Opgevoede met een N-vader. 4,5 jaar geleden een korte relatie met een psychopaat gehad, waardoor ook het inzicht kwam over de gezinsdynamiek waar ik uit kwam. Dus een zware periode, waarbij ik uiteindelijk door de stress in t ziekenhuis belandde. En afgelopen weken ivm zorg van mn moeder helaas weer te maken gehad met N-broer en een zus die dwangmatig overal controle op wil hebben. Een gewoon gesprek is me al teveel; stilte en rust. Mn hoofd is vol. Er kan geen ‘geneuzel’ meer bij. Vandaag naar t strand geweest. Al die tips zijn broodnodig, zeker na een stressvolle periode weer. Dan merk ik teruggang en moet ik alle zeilen bijzetten om mezelf niet weer kwijt te raken.

    Beantwoorden
    • Willy Sietsma
      Willy Sietsma zegt:

      Beste EK, dank je wel voor je reactie. Ik kan me voorstellen dat je een druk en vol hoofd hebt met alles wat je hebt meegemaakt of nog meemaakt. Een goede manier om dicht bij jezelf te komen is een oefening uit de mindfulness. Waarbij je je focust op je lijf, in het hier en nu, zonder oordeel over wat je voelt. Probeer hem maar eens. Je kunt ook altijd een focussessie aanvragen om te kijken waar je tegen aan loopt, wat je nodig hebt en wat ik daarvoor voor jou kan doen.
      Ik wens je het beste. Warme groet, Willy

      Beantwoorden
  2. J.R
    J.R zegt:

    Ik ben verhuisd en 30km verderop gaan wonen van mijn nex met zijn flying monkeys.
    Maar wat een rust in mijn leven heb ik ervoor terug gekregen.
    Niet meer alert wezen als ik het huis verlaat, hij kan niet zomaar langs rijden, ik voel me veiliger.
    En ik heb nu meer ruimte in mijn hoofd om even lekker te wandelen.

    Zonder jou steun en positieve input willy had ik de stap niet durven nemen.
    Want de hulpverlening stond toen niet achter mijn keuze en werkten alles tegen.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *